پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2468
-
الف
+

جزئیاتی از دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از جزئیات دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران سخن گفت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از جزئیات دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران سخن گفت.

به گزارش آی‌فیلم، بنیاد سینمایی فارابی بر اساس مصوبات شورای راهبردی و سیاست‌گذاری کودک و نوجوان و با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، دومین «المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور» را در دو بخش «فیلم» و «فیلمنامه» با پذیرش فیلم‌های ۳ دقیقه‌ای با موضوع آزاد و در گروه سنی ۹ تا ۱۶ سال در سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند. از آنجا که دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اول راه است، ضرورت چنین رویداد باید تبیین شود.

در این راستا مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و یکی از فیلمساران سینمای کودک و نوجوان در این زمینه به اظهار نظر پرداختند.

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره اهداف و چشم انداز برگزاری این المپیاد گفت: برگزاری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» یکی از مهمترین دستاوردهای سال‌های اخیر بوده که همزمان با برپایی جشنواره تخصصی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جایگاه خاص خود را در میان علاقه‌مندان فیلمسازی پیدا کرده است. به عبارت دیگر، اگر انجام آن برای اولین بار، یک امر بدیع و نو تلقی می‌شد، در حال حاضر، به دلیل استقبال مخاطبان به یک «مطالبه بسیار جدی» تبدیل شده است که توجه ویژه به این موضوع، نه تنها از وظایف اصلی مدیران سینمایی محسوب می‌شود بلکه‌، ضرورت و وجود آن با عنایت به نسل مستعد و جویای نامی که حرف‌های زیادی برای گفتن و بیان کردن دارند بر کسی پوشیده نیست.

وی درباره چگونگی کمک و کارساز بودن این مهم به روند جان گرفتن سینمای ایران معتقد است: چنانچه بسترهای لازم هنری نیز با این رویداد همسو شود، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد حضور پررنگ و در عین حال پر درخشش نسلی از فیلمسازان خواهیم بود که می‌توانند هم در راستای جذب مخاطب و هم در عرصه‌های داخلی و جهانی برای کشورمان، افتخارات بی‌شماری کسب کنند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به اینکه این المپیاد تا چه اندازه در جهت این مخاطب شناسی اشاره شده، کمک رسان است؟ بیان کرد: اتفاقاً به نکته کلیدی و کاملا درست اشاره شد که البته یکی از مسائل قابل توجه سینمای ایران و حتی جهان محسوب می‌شود. ما در جهانی سیر می‌کنیم که بزرگراه‌های ارتباطی زیادی پدید آمده است، لذا باید متناسب با هر وسیله و ابزار محتوای لازم را آماده کنیم. ابزارهای متعامل ارتباطی امروز به شناخت ذائقه مخاطبان کمک زیادی می‌کند زیرا پدیده‌ای به عنوان رسانه و سینما به طور خاص، بدون شناخت و درک صحیح از نیازهای مخاطب، اساسا محلی از اعراب نخواهد داشت. احترام به مخاطب و اشراف به درک و شعور او، صنعت سینما را، قطعاً‌ به سویی سوق خواهد داد تا ضمن تعامل و تبادل اندیشه‌های نوین، سیطره‌ تفکر و اندیشه را در فیلم‌ها جستجو کنیم.

همچنین محمدعلی طالبی کارگردان فیلم‌های «کیسه برنج»، «چکمه»، «تیک تاک» با طرح این سوال که چرا نام «المپیاد» برای این بخش از جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان انتخاب شده است گفت: من با انتخاب عنوان «المپیاد» برای یک رویداد فرهنگی موافق نیستم چون المپیاد برای رویدادهای علمی و ورزشی به کارگرفته می‌شود و در سینما چنین فضاهایی کارگاه نامیده می شود که افراد به شکل نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای با هنر و صنعت سینما آشنا می‌شوند.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان پس از ثبت نام در سایت جشنواره، www.iycs.ir می توانند به ارسال فیلم‌های تولید شده خود تا تاریخ ۱۸ مردادماه به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند. همچنین ثبت ایده فیلم‌نامه در سایت جشنواره تا ۱۰ مردادماه، میسر است.

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر